Často kladené otázky

Stáří si vážíme. Návštěvami POTMĚ ukazujeme, že se světy seniorů i nevidomých mohou vzájemně obohatit. Kde začínají dny splývat, přijdeme s novou energií. Takovou, která vašim nejbližším opráší nejkrásnější vzpomínky i zapomenuté dovednosti a nám přinese dobrý pocit ze smysluplné práce. Čas, který my strávíme s vaší maminkou či dědečkem, můžete vy bez výčitek věnovat sobě a svým zálibám a načerpat novou sílu

grafický prvek

Odpověď: Při první návštěvě budeme rádi, když nám umožníte zorientovat se v prostoru, abychom věděli, kde je toaleta, místnost našeho setkávání a případně, kde máte pomůcky či vybavení, které používáte a mohli byste potřebovat naši pomoc s jejich podáním nebo přistavením (například invalidní vozík, francouzské hole a podobně).

K orientaci venku používáme mobilní navigaci a současně si pamatujeme trasu podle záchytných bodů a vodicích linií. Pokud bychom někdy byli v ouzkých, zavoláme si na Navigační centrum, které nám pomůže na dálku, případně si zavoláme taxi službu, aby nás na místo bezpečně dovezla.

Odpověď: Je úplně pochopitelné, že se na toto ptáte. Na první návštěvu jde nevidomý s vidícím kolegou. Spolu si nacvičí trasu přímo k vám domů. Abychom mohli bezpečně dojít, potřebujeme, aby k vašemu domu/zařízení vedl chodník. Nemůžeme například chodit po krajnici silnice nebo po vychozené cestičce parkem nebo polem, kde nám chybí záchytné body a vodicí linie. Není problém nalézt zvonek, ale potřebujeme, aby byl klient, nebo kdokoli jiný v domě/bytě schopný nám přijít otevřít. Klíče od bytu či domu si od vás vzít nemůžeme, to je proti našemu Etickému kodexu.

Odpověď: Každý pracovník/návštěvník Návštěv POTMĚ je pojištěn od prvního dne vykonávání činnosti. Tato podmínka je zahrnuta i do Smlouvy o poskytování služby.

Odpověď: Vaši přítomnost během první návštěvy uvítáme a věříme, že bude přínosná pro všechny strany. Další účast nicméně není nutná. Naopak, využijte čas, kdy my jsme s vaším blízkým, k tomu, abyste načerpali síly a věnovali se sobě či svým koníčkům. Domluvíme se společně na tom, kdy a jak vás budeme o průběhu návštěv informovat. Před každou návštěvou i po ní od nás můžete v případě zájmu obdržet zprávu formou SMS nebo emailu. V ní vás budeme blíže informovat o průběhu samotného setkání i o tom, jak se daří vašim blízkým.

Odpověď: Náš Etický kodex tuto variantu neumožňuje. Proto navštěvujeme pouze klienty, kteří mohou otevřít dveře bytu či domu sami, nebo mají nablízku člověka, který vpuštění návštěvníka zajistí.

Odpověď: Všichni naši návštěvníci prošli povinným kurzem první pomoci, ví tedy, jak se zachovat. S dědečkem vyčkají na příjezd záchranné služby a také kontaktují vás.

Odpověď: Můžete si vybrat jiného podle medailonků na webových stránkách, nebo vám sami pomůžeme s výběrem na základě vašich požadavků. Návštěvy mají přinášet radost všem zúčastněným, tedy seniorovi, návštěvníkovi i rodině, pokud je zapojena. Abychom radosti dostáli, uděláme maximum.

Odpověď: Návštěvníci vám rádi připraví například čaj či kávu, které můžete společně vypít u zajímavého programu. Více bohužel v kompetenci návštěvníka není. S péčí o domácnost vám může pomoci paní pečovatelka.

Odpověď: Návštěva trvá 60 minut a její frekvence je na vašem rozhodnutí a možnostech. Nejčastěji docházíme za seniory na 60 – 90 minut jednou týdně. Pokud je rodina například na týdenní dovolené, přijdeme v takové situaci rádi i vícekrát.

Odpověď: Návštěvník může přizpůsobit program i délku návštěvy stavu seniora.

Odpověď: Návštěvníci přicházejí za vašimi blízkými jako společníci a tráví s nimi čas tak, aby jim přinášel radost. Povídáním a vzpomínáním, hudbou, čtením knih, hraním společenských her nebo canisterapií. Na rozdíl od paní pečovatelky se nestarají o domácnost seniora, nezajišťují nákupy a pochůzky po úřadech a lékařích, osobní hygienu či podávání léků. Zde je nezastupitelná role rodiny nebo právě paní pečovatelky. Návštěvníci přinášejí na návštěvy svoji osobnost, schopnosti a dovednosti, životní zkušenosti a hlavně empatii a velkou trpělivost. Pravidelně se školí jak v odborných znalostech a dovednostech z oblasti péče o seniory, tak v dovednostech komunikace a sebeprezentace. Školí se i v závislosti na aktuálních potřebách svých klientů, například aktivizace klientů s demencí, muzikoterapie.

Odpověď: Je skvělé, že takto uvažujete. Ano, návštěvníci mohou pomoci nejen tím, že vyslechnou vaše rodiče či prarodiče, ale mohou jim citlivě ukázat a doporučit kompenzační pomůcku, například zvětšovací lupu nebo naslouchátko. Jak upravit domácnost a jaké pomůcky pořídit do kuchyně, aby zase vaření byla radost, i když už oči tak dobře neslouží, mohou návštěvníci poradit i vám.

Odpověď: Zavoláme zhruba 2 hodiny před návštěvou a připomeneme se.

Odpověď: Domluvit se na první návštěvě můžete telefonicky, emailem nebo prostřednictvím online formuláře.

https://www.navstevypotme.cz/kontakt
https://www.navstevypotme.cz/objednavkovy-formular

Odpověď: K dispozici budete mít telefonní kontakt přímo na návštěvníka. On nebo ona vás bude informovat dle vaší dohody před návštěvou i po návštěvě. Naším cílem je, abyste i vy měli z návštěv radost a věděli jste, jak ji prožívá váš blízký. O všech návštěvách v Praze ví navíc také kolegyně Juliána, návštěvy mimo Prahu má zmapované kolegyně Šarlota. https://www.navstevypotme.cz/kontakt

Odpověď: Uvědomujeme si, že někdy se může změnit program, zhorší se zdravotní stav seniora, nebo nebude mít na návštěvu náladu. V takových případech nám, prosím, dejte vědět alespoň 3 hodiny před časem návštěvy, abychom stihli zrušit cestu návštěvníka. Nejlépe telefonicky nebo SMSkou. Pokud by však docházelo ke zrušení návštěv opakovaně, můžeme odstoupit od smlouvy.

Cena za službu

Kolik služba stojí?

Odpověď: Vzhledem k tomu, že prostředky získané na realizaci služby z veřejných a soukromých zdrojů pokrývají pouze část nákladů na poskytování služby Návštěvy POTMĚ, budou jednotlivé NP spolufinancovány ze strany Objednatelů. Výše úhrady se řídí ceníkem.

Budeme vám posílat jen samé užitečné zprávy!

Novinky, akce a tipy ze světa Návštěv POTMĚ

Pro zasílání newsletterů údaje zpracovává pouze Nadační fond Českého rozhlasu. Třetím stranám je neposkytuje.

Mlčet ve dvou je lepší než mlčet sám

„Povídáme si, smějeme se, hladíme pejska. A někdy mlčíme. Protože ve dvou je to lepší než mlčet o samotě.” říká o Áji paní Eva.

Ája, paní Eva a ovčák Háňa je trojice, která by se v pražských ulicích za běžných okolností potkala jen stěží. Přesto Ája se svou fenkou čtvrtým rokem paní Evu navštěvuje – 96letou šarmantní dámu, které byste její věk nehádali.

Ája je zase úžasná pětatřicetiletá žena. Nejčastěji ji uvidíte se širokým úsměvem na tváři. Má originální černý humor a umí si dělat legraci sama ze sebe. Už 19 let žije v naprosté tmě. Přesto dokáže to, co málokterý vidící – od zvládnutí povinností všedních dnů po canisterapii s Háňou pro muže s těžkým autismem.

foto paní Farská, Alena a fenka Hannah